Diety, porady, wskazówki 0 501 347 35
 

Dieta Śródziemnomorska

Niewiele diet może trwać przez całe życie, nie tylko nie niszcząc nam organizmu, ale korzystnie wpływając na jego funkcjonowanie. A taka właśnie jest dieta śródziemnomorska. Można ją polecić nie tylko jako sposób na redukcję wagi, ale po prostu jako sposób na lepsze, zdrowsze życie.

Śródziemnomorski sposób odżywiania sprawia, że nie grożą nam nadciśnienie czy zbyt wysoki poziom cholesterolu (a warto dodać, że obok palenia papierosów to główne źródła chorób układu naczyniowo – sercowego, które to stanowią przyczynę wielu przedczesnych zgonów w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych Ameryki). W diecie śródziemnomorskiej bardzo istotne jest bazowanie na świeżych składnikach. Konsumuje się przede wszystkim duże ilości warzyw i owoców (głównie na surowo), ale także ryb oraz owoców morza obfitujących w dobroczynne dla serca kwasy tłuszczowe. Jeśli chodzi o produkty zbożowe, to istotny jest nie tylko ich rodzaj (makarony, kasze, pełnoziarniste pieczywo bogate w błonnik), ale także sposób podania.

Produkty nigdy nie powinny być rozgotowane, a zawsze przygotowane al dente. W diecie śródziemnomorskiej unika się spożywania dużej ilości mięsa. Wołowinę ogranicza się do minimum, wieprzowinę – wyklucza w całości. Potraw nie smażymy, lecz gotujemy bądź pieczemy. Z tłuszczy zaleca się stosowanie oliwy z oliwek, oleju rzepakowego (unikamy masła, smalcu i innych tłuszczy zwierzęcych). Unikamy produktów wysokoprzetworzonych, białego pieczywa, słodyczy, wędlin, garmażeryjnych, wzbogacanych glutaminianem wyrobów – nie wnoszą one do jadłospisu nic poza pustymi kaloriami. Dieta śródziemnomorska dostarcza nie tylko niezbędnych składników odżywczych, ale jest też smaczna, również dzięki obfitemu przyprawianiu – przy pomocy ziół, cebuli oraz czosnku.

 

Tags: , ,

 
 

Share this Post