Dieta Wegetariańska

Kiedy zewsząd atakują nas doniesienia o tym, w jak skandalicznych warunkach żyją niektóre zwierzęta hodowlane, albo jak wiele konserwantów znajduje się w produktach mięsnych, tudzież jak nieuczciwe firmy „przedłużają” świeżość produktów – odechciewa się konsumpcji mięsa. I choć dla wielu wciąż stanowi ono podstawę jadłospisu, to dieta wegetariańska staje się coraz popularniejsza.

Aby jednak dieta bezmięsna była naprawdę zdrową alternatywą, musimy pamiętać o jej właściwym zbilansowaniu. Nie może w niej zabraknąć mikroelementów, które normalnie są zawarte w produktach zwierzęcego pochodzenia. Dotyczy to głównie witamin: B 2, B12, D, oraz składników mineralnych jak cynk, jod, selen, wapń czy żelazo, a także długołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Wśród produktów roślinnym można jednak znaleźć odpowiedniki – brokuły to na przykład niskokaloryczne i smaczne źródło witaminy B (podobnie szpinak, fasola czy kasza gryczana), natomiast rośliny strączkowe czy zbożowe produkty – źródło żelaza (oraz błonnika usprawniającego przemianę materii). Wapń znajdziemy natomiast w nabiale (najlepiej w nisko – ale nie całkiem beztłuszczowym).

Jeśli naszym wyborem jest jednak weganizm (czyli całkowita rezygnacja w produktów zwierzęcego pochodzenia) – dobrze jest włączyć do diety produkty sojowe. Poza walorami odchudzającymi dieta wegetariańska niesie ze sobą korzyści zdrowotne – obniżenie ciśnienia, poziomu złego cholesterolu we krwi, zmniejszenie ryzyka cukrzycy typu 2, kamicy nerkowej a nawet niektórych nowotworów. Rezygnacja z mięsa ma długą tradycję, ten sposób odżywiania był znany już 2000 lat p.n.e., funkcjonował także wśród starożytnych Greków. Współcześnie wegetarianie mogą wybierać spośród szerokiej gamy produktów – sojowych, z soczewicy, ciecierzycy, mają również swoje restauracje. Nie należy jednak utożsamiać każdego jarskiego dania z niskokalorycznym. Wiele produktów może stanowić dietetyczne pułapki. Dlatego chcąc schudnąć warto sięgać po produkty jak najmniej przetworzone oraz kontrolować ilość spożywanych kalorii.