Diety, porady, wskazówki 0 501 347 35
 

Efekt jojo

Odchudzanie nie jest proste. Wymaga nie tylko silnej woli, chęci do podejmowania wysiłku fizycznego, ale również systematyczności w dążeniu do celu. Nie warto decydować się na podejmowanie wiele obiecujących „diet – cud”.

Dlaczego? Ponieważ w większości grożą one wystąpieniem tzw. efektu jojo. Nazywa się tak wahania wagi, jakie pojawiają się po zakończeniu stosowania diety. Utracone kilogramy nie tylko mogą powrócić, ale nawet przewyższyć poprzednią, wyjściową wagę. Optymalna ilość traconych na diecie kilogramów nie powinna przewyższać 5 w skali miesiąca. Efekt jojo jest podstępny. Może pojawić się od razu, ale może też nastąpić w okresie do 5 lat po zakończeniu diety. Najczęściej dotyczy on osób z dużą nadwagą lub otyłością, rzadziej natomiast dotyka szczupłych, odchudzających konkretne partie ciała kobiet lub mężczyzn.

Stosując dietę warto zatem pamiętać, by po jej zakończeniu zastosować tzw. fazę stabilizacyjną. Sprowadza się ona do stopniowego zwiększania codziennego bilansu kalorycznego, o 50 kalorii co kilka dni. Jednocześnie warto zachować dobre nawyki dietetyczne – jadać pełnowartościowe produkty, unikać wysokoprzetworzonych, bogatych w tłuszcz, cukier czy sól pokarmów. Każdorazowo warto też pamiętać, by dietę uzupełniać o aktywność fizyczną, dostosowaną zarówno do naszych możliwości jak i potrzeb. Po zakończeniu odchudzania również nie należy zaprzestawać takowych aktywności – szczególnie zaleca się aerobowe ćwiczenia, pływanie, a nawet szybkie marsze. Ruch nie tylko pomoże nam zachować prawidłowy bilans energetyczny, ale też wzmocni nasz organizm oraz zapewni mu większą wydolność. W ramach utrwalania efektów odchudzania warto również regularnie pić zieloną i czerwoną herbatę oraz spożywać produkty bogate w chude białko, złożone węglowodany czy błonnik.

 

Tags: , , ,

 
 

Share this Post