Diety, porady, wskazówki 0 501 347 35
 

Naucz dziecko zdrowego żywienia

Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Wszyscy znamy to powiedzenie. Inne powiedzenie mówi, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Wszystko się zgadza. Nawyki żywieniowe wyniesione z dzieciństwa będą miały ogromny wpływ na dorosłe życie człowieka. Dobry wpływ, lub, niestety, zły wpływ.

Jak zaszczepić w dziecku miłość do zdrowego żywienia?
Dzieci uczą się przez obserwację dorosłych. Jeżeli w domu rodzinnym dzieci widzą rodziców spożywających tylko i wyłącznie fast foody, słodkie gazowane napoje i przetworzoną żywność, to trudno oczekiwać cudu. Dziecko samo z siebie nie zapała miłością do zdrowego odżywiania. Na pewno warto, aby dziecko codziennie widziało rodziców i dziadków, a także innych członków rodziny, którzy odżywiają się zdrowo. Nie obsesyjnie, niemalże jak osoby borykające się z problemem ortoreksji, ale zwyczajnie zdrowo. Żadna przesada nie jest dobra, a dziecko, mając złe wzorce, szybko może nabawić się zaburzeń odżywiania.

Zamienniki niezdrowych produktów
Dietetyk, ustalając dietę swojemu pacjentowi, zawsze zaczyna od szczegółowego wywiadu. Dzięki temu dietetyk dowiaduje się, jakie błędy żywieniowe popełnia pacjent. Zwykle pomaga lista zamienników – co jeść zamiast często spożywanych bezwartościowych, kalorycznych produktów. Zamiast jogurtu z dużą ilością cukru można wybrać jogurt naturalny i zmieszać z owocami – z bananami, ze świeżymi bądź mrożonymi truskawkami albo malinami. Taki deser przekona nawet największego niejadka. Zamiast niezdrowych chipsów sprawdzi się gotowana ciecierzyca albo pestki dyni bądź nasiona słonecznika do podjadania. Zamiast słodkich gazowanych napojów – doskonale sprawdzi się woda mineralna z cytryną, sokiem z pomarańczy lub miętą. Jest to napój mocno orzeźwiający.

Jak ograniczyć cukier w diecie dziecka?
Od dawna jesteśmy bombardowani informacjami, że cukier karmi raka. Jak więc pozbyć się cukru z menu dziecka? Przede wszystkim czytając etykiety na opakowaniach produktów spożywczych. Możemy być przerażeni, kiedy policzymy, ile dziecko spożyło cukru jedząc pozornie zdrowe produkty – płatki śniadaniowe, jogurt, budyń. Zamiast gotowych produktów, kupowanych w sklepie, lepiej przyrządzać posiłki samodzielnie. Zamiast cukru możemy wtedy dodać zamiennik – na przykład ksylitol, który nie dość, że posiada mniej kalorii, to jeszcze ma pozytywny wpływ na zdrowie jamy ustnej!

Polecamy również: eko sklep – naturalne produkty

Maluch na diecie?
Dieta dziecka zawsze powinna być skonsultowana z lekarzem. Rodzic nie może na własną rękę odchudzać dziecka, ograniczać dziecku liczbę spożywanych kalorii, redukować posiłków. Taka decyzja zawsze powinna należeć do lekarza. Jeżeli dziecko na genetyczne skłonności do otyłości, tym bardziej powinien przyjrzeć się temu lekarz specjalista. Zdrowa żywność nie może być dla dziecka karą. Nie można karać dziecka dietą, niezależnie od tego jak poważny jest problem i jak zaawansowana jest na przykład otyłość i inne, współtowarzyszące jej choroby. Na pewno warto zainwestować w produkty ekologiczne, by nie obciążać już i tak obciążonego organizmu malucha.

 
 
 

Share this Post