Jak sie bezpiecznie odchudzać?

Dieta odchudzająca powinna nie tylko umożliwić nam uzyskanie wymarzonej sylwetki. Choć spadek wagi jest priorytetem, to nie można zapominać również o zdrowotnych konsekwencjach niektórych diet. Warto więc zdecydować się na taką kurację, która nie spowoduje u nas uszczerbku na zdrowiu, a jednocześnie pozwoli na efektywną i długotrwałą (a więc bez efektu jojo) utratę zbędnych kilogramów.

Bezpieczne odchudzanie to przede wszystkim odchudzanie w umiarkowanym tempie. Dieta nie może być zbyt krótkotrwała, nie może też drastycznie ograniczać ilości spożywanych kalorii. Bilans energetyczny powinien być dostosowany do naszego wieku, podejmowanych na co dzień aktywności (tak fizycznych jak i umysłowych), oraz ogólnego stanu zdrowia. Warto uzmysłowić sobie, że to nie kara, ale nagroda dla nas. Co więcej – słowo dieta może negatywnie się kojarzyć, lepiej więc używać terminu „sposób odżywiania”. I ten właśnie należy zmodyfikować tak, by dostarczał nam mniejszej ilości kalorii niż codzienny wydatek energetyczny, ale jednocześnie wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Trwałe efekty daje dieta, w której posiłków jest więcej, ale są one niskotłuszczowe, zbilansowane, oraz spożywane w równych odstępach czasu. Za podstawę jadłospisu powinny służyć produkty jak najmniej przetworzone, bogate w błonnik (usprawniający metabolizm) a także białko (ułatwiające spalanie tłuszczu i budowanie masy mięśniowej).

Pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, kasze, makaron razowy, ryż brązowy – to główne źródła złożonych węglowodanów. Istotny jest także udział warzyw i owoców w diecie. Białko powinno z kolei pochodzić z chudego nabiału, mięsa drobiowego, jaj. Ograniczając kalorie należy równocześnie zadbać o ich spalanie. Aktywność fizyczna to konieczny element kuracji odchudzającej. Powinna być systematycznie podejmowana – ale jej formę można już dopasować do swoich możliwości (zarówno kondycyjnych, jak i czasowych). Bezpieczne odchudzanie oznacza też odchudzanie profesjonalne. Warto przed rozpoczęciem diety skonsultować się ze specjalistą ds. żywienia, lub chociaż poszukać odpowiednich wskazówek w literaturze przedmiotu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*